Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Flyttfåglar och några som stannar

2012-10-17 16:50:00 i Allmänt

Trodde snön skulle vara borta idag
men den ligger kvar
som ett täcke
tungt och bestämt
 
Uppe i träden samlas de
Fåglarna
Jag undrar vad de tänker
om de redan vet
att de ska ge sig iväg
såklart
de gör ju alltid det
men har de någon
separationsångest?
 
Kan fåglar känna sådana känslor?
 
En elev drog mig till fönstret och sa:
- Titta, Carolina! Visst är det vackert?
så pekade hon ut och visade mig världen utanför
det är lugnare med snö
inbäddat
tungt och bestämt
 
Bild från 2010. Känns som hundra år sedan. Kanske har det hänt 100 saker sedan dess.
 
Vid varje årstidsväxling tänker jag på hur förra årstiden var och årstiden innan det. Oktober/november för mig har alltid varit halsdukar, för mycket te, beslut (svåra och enkla), gå rakt fram och försök att inte känna för mycket, sjukdomar i ens närhet, tankar på döden, uppbrott, långa samtal nära varandra, ord som är så fina att man knappt vågar lyssna till dem och så nu är det 2012. Undrar hur den här perioden av oktober/november blir? Jag hoppas på många satsumas. Och många skrivna ord.

Skriv en kommentar