Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

.

2012-05-09 22:04:05 i Texter/dikter


Läser igenom gamla texter. Här är en text från maj förra året.


En vind klädde sig i snö och gick över isen.

Det gick precis förbi ett ungdomsgäng utanför fönstret. En flicka i röd basker tappade sin vante och pojken som gick bredvid henne tog upp den. Hon tog på sig vantarna igen och satte sig på hans pakethållare och så cyklade de iväg. De andra stannade kvar och vinkade. Jag upptäcker nya texttolkningar i min favoritdiktsamling: Måndagsdikterna av Per Lindberg. Dricker perfekt tempererat te. På en galge på dörren till min klädkammare hänger min hembygdsdräkt. Snart ska jag bära den. Ute är det halvväder. Farmor skulle ha stannat inne. Jag tänker på hur det blir till hösten. Hur mycket som ska falla på plats. Platsläggning. Tänk om livet var en hund som man bara kunde platsa; nu är det bra, gå på plats! Och så tassar livet iväg över golvet och lägger sig ner och andas tungt. Jag vet inte om livet kan snarka. Kanske.

Skriv en kommentar