Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Hejdå 2011.

2012-01-04 21:15:42 i Allmänt

Gjorde du något 2011 som du aldrig gjort förut?

Tog min examen efter fem år vid Umeå universitet. Den känslan. Var på anställningsintervju en dag efter min sista tenta, fick jobbet och började jobba den 15 augusti. Flyttade in i mitt hus och påbörjade en helt ny värld där jag har lärt mig väldigt mycket: renoveringsvärlden, det är du och jag.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?

Ja! Jessica och Mattias fick sin Arvid, Ida och Erik fick sina tvillingpojkar Karl och Oskar och Malin och Jimmy fick sin Theodor.

Dog någon som stod dig nära?

Nej, som tur är.

Vilka länder besökte du?

Svea rike dög gott för mig under 2011.

Vilket datum från år 2011 kommer du alltid att minnas?

4 juni, examensdagen.

Vad var din största framgång 2011?

Att jag fick jobbet jag ville ha och att elever kommer in till musiksalen och vill lira och snicksnacka om allt möjligt.

Största misstaget?

Att jag hetsade med en del grejer i renoveringsjobbet. En sak har jag lärt mig: underarbetet är det viktigaste arbetet. Visserligen är det ju något jag kan leva med. Inga större missöden vad jag kan komma på.

Bästa köpet?

Mitt magnifika piano!

Vad spenderade du mest pengar på?

Inredningsprylar.

Gjorde någonting dig riktigt glad?

När en "strulig" elev sa att han tyckte att jag var den bästa läraren han haft efter att jag lagt ned mycket tid på honom. När mina vänner kommer hit och hälsar på och verkligen ser hur mycket jag älskar det här huset. Att mitt och Johannes förhållande är starkare än någonsin trots att vi haft distansförhållande sedan juni.

Vilka låtar kommer alltid att påminna dig om 2010?

Kraja – Svantes Visa

The Smiths – There Is A Light That Never Goes Out

Hederos & Hellberg – Pale Blue Eyes

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?

Jag var gladare i år.

Vad önskar du att du gjort mer?

Chillat mer och litat på att jag fixat saker utan att stressa ihjäl mig innan. Och badat i insjöar och hav! Badade endast tre-fyra gånger i somras. Det är ju skam och skandal!

Vad önskar du att du gjort mindre?

Säga "jamen, jag vill ju att det ska bli perfekt".

Blev du kär i år?

Om och om igen i Erik Johannes Nyström.

Bästa boken du läste i år?

"Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann" av Jonas Jonasson och Tranströmmers samlade dikter och prosa som jag fick i julklapp. Jag förstår verkligen varför Nobelpriset tillföll hans geniala förmåga att skapa ord tillsammans.

Största musikaliska upptäckten?

Maria Rylander och Nutid.

Något du önskade dig och fick?

Jobb, hus och ett sjukdomsfritt liv.

Något du önskade dig och inte fick?

Inget jag tänker på nu så jag antar att det inte var något jag verkligen ville ha.

Vad gjorde du på din födelsedag 2011?

Befann mig uppe på Stekenjokk med familjen och solade i aprilsolen.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?

Att vakna varje dag med en sömndrucken Johannes vid min sida.

Vad fick dig att må bra?

Att sysselsätta mig och att vara ensam och måla möbler. Och musik såklart. Alltid musik.

Vem saknade du?

Umeå med alla vänner jag har där.

De bästa nya människorna du träffade?

Mina elever!

Mest stolt över?

Att jag fixade mitt första luciatåg och gjorde det med beröm (ni oinvigda ska veta hur mycket jobb som ligger bakom 40 minuters lussande). Är också otroligt stolt över att jag vågar genomföra olika projekt, stora som små.

Högsta önskan just nu?

Ska man önska en tyst önskan eller skriva den? Jag önskar båda två. En önskan är (förutom den självklara att alla i min närhet ska få vara friska) att jag fortsätter våga göra allt jag vill.


Kommentarer

Åh, jag vill hälsa på dig mera mera. Jag vill.

Skriv en kommentar