Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Vardagsrummet, 1

2012-02-19 19:48:43 i Huset


Så startade då den mycket efterlängtade renoveringen av vardagsrummet. Jag har hela tiden känt att det rummet har varit lite av "det bortprioriterade rummet", men här skall icket sörjas ty nya tider har kommit!


Vi "skalade av" gamla tapeter, väggpapp och takskivorna. Fram kom rent trä, så kallad råspont.


Mamma och pappa gjorde världens bästa jobb med att dra ut all spik som hållit uppe väggpapp och takskivor. Jag drog sammanlagt ut sju spikar sedan tröttnade jag.


Hur kul ser det ut egentligen? (Jag har fått lära mig att renoveringen till 70 % inte är kul, det är en jäkla massa slitgöra men oftast är det så värt det efteråt när allt är klart). På varje bräda ska det bara vara kvar två spikar som håller upp brädorna, resten ska bort.


Skräp!


Och när slitgörat var klart återstod det roliga: måla! Både takets och väggarnas råspont ska målas vit.



När vi målat ett varv såg det ut så här. (Förlåt att jag ser ut som en sliten bonde på bilden, tur den är mörk). Imorgon ska vi måla ett varv till.


I nuläget ligger en platsmatta på golvet som ska slitas bort (därav färgkladdet) och under plastmattan finns ett behandlat trägolv. Jag har inte bestämt mig för om jag ska slipa det, linoljemåla, fixa såpskurat golv eller även måla golvet.





Kommentarer

P:et
Otroligt!



Jag ser fram emot långa vårkvällar med ljus, vin, te, kaffe, bulltalk, deeptalk, skrattsalvor, bakverk, spelsvordomar och musikjam, ty senaste mötet var obeskrivligt!



Lycka till med slitet, jag vet hur tufft det är! Tro mig!



vi skrivs!
Åh, det går undan som stryk för er. Blir spännande att se sen.
Hade jag haft trägolv nånstans skulle jag antingen slipat å typ betsat mörkt eller målat högblankt vitt!:)

Susanna
Hej! Vilken färg använde ni till råsponten? Grundade ni med något eller målade direkt på? Har resultatet hållt sig bra? :) Tack på förhand,
Svar: Hej! Vi använde vanlig vit väggfärg, Alcro äggskalsnyans om jag inte minns fel! Vi målade tre varv totalt och grundade inte innan. Färgen har hållit sig jättebra! :)
Carolina Lidström

Skriv en kommentar