Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Huvudroll.

2011-03-01 16:17:51 i Allmänt

I gymnasiet sa min svensklärare att jag skulle skriva en dikt till skolans årliga diktantologi. Jag läste igenom några antologier och fann en dikt vars budskap jag ofta tänker på: det är bara en själv som är huvudrollen i sitt eget liv. Människor runt om kan antingen vara statister, biroller, antagonister. Miljöer kan vara temporära eller tillfälliga och rekvisitan kan vara antingen sånt vi valt själva eller sånt vi inte kan bestämma över. Varje person är huvudroll i sitt eget liv. Mäktig känsla ändå. Det är så självklart men ändå något jag ofta påminner mig själv om.

En av mina finaste låtar, Lång väg hem, har Ulf Lundell skrivit. Han säger det så bra:

Det här livet och levandet
är en sorglig affär
Vi sliter efter glädje och innehåll
Varje dag ska du stå upp
och göra ett äventyr av
din tid på jorden, din chans
din huvudroll


Jag skrev aldrig någon dikt till den där antologin, jag fastnade i att ananlysera andras poesi.

Det är så märkligt. Jag blir både nedstämd och hoppfull när jag hör låten.

Här är låten om ni vill lyssna: Ulf Lundell – Lång Väg Hem (Live '93)

Jag har så mycket att göra den här veckan att jag inte riktigt vet var jag ska vägen. Istället sitter jag och skriver om detta. Nä. Nu ska jag äta middag.



Kommentarer

Jag tycker det är så himla fint. Att du är så fullbokad och har så mycket att göra och ändå hinner ta dig tid att stanna upp och reflektera över de små sakerna runt omkring dig. Det är nog så man blir sådär lyckligt spralligt glad som du. Jag önskar att jag blir likadan någon dag. Puss
Peter
Det är verkligen en fin låt!

Och på tal om det så kom jag på att kyssen i första Sagan om ringen filmen (du vet Arwen & Aragon) har ett soundtrack som också skänker en slags 50/50 känsla mellan nedstämdhet och hoppfullhet.



Jag hittade en annorlunda version (alltså inte Enya då), med kvint baserade stämmor.

http://www.youtube.com/watch?v=dvcBiXfk5Zg
Elisabeth 13,5 mil norr om Umeå
Intressant......Du är verkligen en reflekterande person. Och visst är vi alla huvudpersoner i våra liv, men ibland kan det också vara skönt att ta en biroll...huvudrollen kan ju vara rätt krävande.

Önskar Er en vilsam helg!

Skriv en kommentar