Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Plock.

2011-07-25 22:44:30 i Texter/dikter

En klänning från en fikastund.
Ett linne som hamnade på golvet en natt.
Sockar med hål i som Molly skrattat åt.
Dammiga skor som gått för många mil.
En kofta som lånats ut till en ledsen vän.

Jag plockar ihop fem år. Det är klart att det känns.


Balkongdörren på glänt.
Visar mig julidroppar utanför.
Har aldrig blivit gladare över regnet.
Äter tre passionsfrukter för 10 kr i sängen.
Kan inte förstå
att jag jag börjar jobba
på riktigt
om tre veckor.
Jobba med det som de här fem åren delvis har handlat om,
men det är inte allt.

För när jag plockar ner mina saker
plockar jag i så mycket mer
än bara akademiska poäng.
Jag plockar i minnen.
Lägger ner historier, tar upp uttryck, viker ihop meningar som sagts och slår igen minnena
av snöänglar i gnistersnö och nakenbad i sommarsjö och morgonskratt i kaffekö.
Och så himla mycket mer.
Jag plockar ned alltihop.
Och tar det med mig.

Anna Von Hausswolff – Track Of Time

Skriv en kommentar