Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Hejdå universitetet

2011-07-04 15:28:41 i Studentlivet


Hösten 2006 började jag vid Umeå universitet för att läsa till gymnasielärare i svenska och musik.


Jag lärde känna Jessica när jag pluggade svenska och hon hatade ett ord som ofta återkom i vår kurslitteratur: Referensramar.



Lärde även känna denne herre, Johanskibomanski, och tillsammans spelade vi ex antal omgångar luffarshack, pratade musik och kläder och vår älskling: Lisa Ekdahl.


Under en av svenska kurserna fick vi i uppgift att dramatisera litteratur i syftet att arbeta med texter på ett annorlunda och didaktiskt sätt.


Jag och bästa Jessica under en av alla fester med svenskaklassen.


Under Ck2 hamnade jag i världens bästa basgrupp bestående av bland annat denna man, Rickard. Tillsammans plöjde vi kanske den jobbigaste terminen, skrattade åt "Vad syfte, vad mål?" (Högst internt), ockuperade bästa soffan i Naturvetarhuset och skrev VG på alla arbeten vi gjorde.


Maffig bok.


Sålde av en bråkdel av all kurslitteratur. Har fortfarande kvar "Texter, medier, kontexter" om du vill köpa den, Jessica?


Gillar inte kaffe, men älskar lukten av kaffe vilket mina studiekompisar bittert fått erfara då jag knyckt koppen av dem just när de köpt den för att hinna lukta!


Ja, ni ser ju.


Koncentrationsminen under en föreläsningsrast.



Skrattjänta under påskfesten 2010.


Älskade, hatade universitetsbiblioteket, i folkmun UB. Här är jag nere i det läskiga magasinet och letar böcker.


Lunch i Ljusgården.


Mina svenskapraktikter avverkade jag vid Malgomajskolan, Vilhelminas gymnasieskola. Där hade jag ett eget rum där jag fick sprida ut mig och mina grejer så mycket jag ville. Här har jag ordnat olika moment med olika färger.


Jag började läsa Skapande svenska (30 hp distans) utöver lärarstudierna med Anna! Superrolig, men halvtrixig kurs. Skrev, och skrev och skrev.


Termos-te för snåla dagar!


Vågar inte tänka på hur ofta jag hade med mig matlåda. Egen mat är godare än universitetets luncher tycker jag. Här bulgur-och kikärtssallad med halloumi.


Mer matlåda.


De tre musketörerna: Ida, jag och Jessica.


Hösten 2009 skrev jag examensarbetet. Hugaligen vilket ensam tid. Kände mig som en eremit. Jag älskar att gå i en klass. Känna ett sammanhang.


Skrev, och skrev och skrev. Och läste. Jag undrar hur många sidor kurslitteratur som har plöjts under dessa år.


Och så äntligen blev arbetet färdigt. En januarieftermiddag med 30 minusgrader lämnade jag in det. Har aldrig dragit en större suck av lättnad. Eremitlivet var förbi.


För nu började jag läsa musik!


Med några av de bästa personerna jag vet!


Jag fick lära mig en hel massa grejer. Bland annat att vara rocktrummis.


Jag och Peter repade jazz en hel vår och bjöd in till jazzafton på Schmäck. Foto: Fredrik Larsson.


Vi ordnade roliga fester. Här kräftskiva!


Och så många vilda lekar med så mycket skratt att jag fick ont i skrattgroparna.


EPP (efter-plugget-pub) med Viktor och Johannes.



Ellen ordnade tidernas bästa inflyttningsfest.


Haha "Tommy har hittat på allt"!


Mina klasskompisar lärde mig att kramar är bland det finaste jag vet (finns ett helt kram-inlägg att läsa här på bloggen).


Vi skrev en folkvisa i ett projekt.


Jag och Ellen är redo att åka ut till Gräsmyr för att filma musikvideo!



En makalös dag. Kanske den bästa dagen som universitetsstudent. Tänk att få CSN (som man i och för sig måste betala tillbaka såklart) för att ha kul.


Men vissa dagar är det inte roligt. Då vill man mest sova bort stress, betyg, uppgifter, inlämningar och annat som är i vägen för lugnet.


Fast det är ju såklart bättre att dra igång en finsittning istället för att sova!



Min långa musikpraktik gjorde jag vid Dragonskolan. Här skriver jag repschema (som för övrigt är bland det knivigaste man kan göra!) till mina elever.


Vi ordnade en stor lunchkonsert där de fick spela en hel massa låtar.


Jag sa några ord.


När man har mycket plugg att göra är det dags att göra en detaljerad pluggplanering.


Men mellan allt plugg kan man ju dra en armkroksdans eller två!



För man måste ju dansa och fira efter en storslagen konsert!


Och eftersom höstkonserten var så bra så ordnade vi två vårkonserter också.


Vårkonserten blev legendarisk.


Vi var lite pirriga


Och koncentrerade


för pirrighet och koncentration ger den bästa showen.


Spelade vår egenskrivna "folkjazzvals". Mycket stämningsfullt.


Fredagsvin på EPP.


Och så äntligen, den 4 juni 2011, tog jag min efterlängtade examen. Här med syskon och kusiner.


Så därför: Hejdå universitetet! Vi kanske ses nån annan dag i det som kallas framtiden, men det får tiden utvisa för nu ska jag njuta av nutiden.











Kommentarer

P:et
Sentimentalitet, aggressivitet, solidaritet, glädje, styrka, tålamod, skratt, bråk, viskningar, tolkningar, skitsnack, gemensamhet..



Vilket virrvarr av tankar och känslor det kom upp för mig när jag anlände Musik lärarnas del av inlägget. För dig måste inlägget ha inneburit ännu mer, som har på lager från det år jag flyttade in till stan för Gymnasiet typ. Livet är galet.



Till läsandet och skrivandet, avnjöts:

http://www.youtube.com/watch?v=-J6PPkKBXoU



P - Ja, mycket har man hunnit med under de här åren och roligt har det varit! Mm, det är mycket minnen som kommer upp när jag gör de här inläggen och det ska bli så kul att titta tillbaka på allt senare! Livet är galet och det bästa som finns!



T - Ja, grymt mycket kärlek!



Anonym
gu så härligt! ser ut att ha varit en fin resa ändå:) Gratulerar till examen! Kram/Erika

Skriv en kommentar