Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Och allt jag egentligen ville säga att är att ...

2010-06-11 19:20:15 i Allmänt

Saker jag tycker om:

När man hoppar upp från en iskall inlandssjö för att soltorka på en solvarm brygga.
När man tar en promenad med en vän på snöknarrad mark.
När ens vänner koncentrerar sig på att spela sina instrument och gör miner och man retar dem för det.
När man är på biblioteket och boken man så länge velat läsa står där på hyllan och säger: mentamigochläsmigba
När man får ont i fötterna efter för mycket dans och man sätter sig på gräset och spelar gitarr istället.
När man tar upp telefonen för att ringa till någon som hinner ringa en själv just före.
När man ger en min till en vän som förstår precis vad man menar.
När man blir sugen på blåbärspaj men inte har några blåbär och man ger sig ut på blåbärsjakt i skogen.
Hur hästar luktar efter en dag i en sommarhage.
Hur bebisar luktar.
Hur valpmagar luktar.
Hur valptänder känns.
Hur valpar är överhuvudtaget.
Hur fascinerande det är med människor som grejar med sitt hår. Hela tiden.
Hur extremt skönt det är att somna i en renbäddad säng.
Hur extremt skönt det är med massage.
Hur ännu mer extremt skönt det är när man säger ord som man velat säga så länge.
Hur läskigt - men bra - det är när man hör ord man velat höra länge.
Hur underbart det är att spela piano.
Hur underbart det är att komma på en film, eller en bok eller vad som helst, som man trodde man hade glömt.
Hur fantastiskt det är att läsa om en bok för femte gången och hela tiden upptäcka nya dimensioner.
När ens vänner ringer och frågar: Du, jag kommer bara på dig av mina vänner som borde kunna det här.
När man har ett klädesplagg på sig som man inte haft på länge och man får höra: Åh, den där är så fin!
När man får kläder.
När man tar av sig kläder med någon man tycker om.
När unga män tar av sig tröjan i solen.
När man får fräknar. Tack generna.
När man får spontana besök.
När man jobbar och får höra att man gör ett bra jobb.
När man cyklar hem i regnet och tänker att ingenting spelar någon egentlig roll förutom regnet, stunden och cykeltrampet.
När man får spotifylistor som man nästan lyssnar sönder.
När man lyssnar på låtar med någon och är tyst i flera minuter för att sedan prata sig hes bara för att man har så mycket att prata om.
Hur det känns att äta den allra första jordgubben som man plockar upp från landet.
Hur det känns att återse någon efter alldeles för lång tid isär.
Hur det känns att få tillbaka en uppsats där läraren har ägnat tid och möda åt att skriva en sida lång kommentar.
Hur det är att umgås med personer som är nervösa på ett förväntansfullt sätt.
Hur det känns att läsa sagor för barn som sedan somnar med armen på ens arm.
Hur det känns när barn kryper upp i ens famn och pillar i ens hår och drar i ens örhängen.
Hur det är att ro hemma på sjön.
Hur det känns att komma ifrån en by.
Hur det känns att springa på tallmon hemma.
Hur det känns att vara hemma överhuvudtaget.
Hur det känns att fiska mitt i natten.
Hur det känns att slippa ställa en väckarklocka.
Hur det känns att få kramar när man verkligen behöver en.
Hur gott det är med flingsalt.
Hur gott det är med Ludvigs kanelbullar.
Hur gott det är med mandariner i november.
Hur fantastiskt underbart makalöst vackert det är med koncentrerade personer.
Hur inspirerande det är med människor som valt att göra en sak och gör det så och gör det för att de tycker om det.
Hur det känns att stå i en matkö och vagnen framför inhyser en bebis med små, små fötter som ler finurligt åt en.
Hur det känns att vakna till mormors klapprande på ovanvåningen.
Hur det känns att kyssa en solvarm mage.
Hur det känns att kyssa nervösa läppar.
Hur det är att stå i en för trång hall och säga saker som: Den här hallen är för liten för min person!
Hur det är att dricka vatten från Dalasjö.
Hur det är att sitta på balkongen med en vän och dricka te.
Hur det är att be en vän att lyssna på en låt och sedan få höra: Det där är en Carolina-låt! och tänka att den vännen lärt känna mig väldigt bra.
Hur det är att gå på vägen i Fullsta och plocka smultron på ett strå och hinna äta upp dem innan man kommit tillbaka till stugan.
Hur det känns att skriva såna här listor och inse att det är så mycket man tycker om.


Ludvig fotar. Dalarna, maj 2010.



Kommentarer

Åh, mitt sommarpirr steg just till en nästintill ohållbar nivå! Jag tycker också om att fiska mitt i natten i en eka mitt uppe på en fjällsjö precis precis innan det blir kalldimma och myggen nästan helt försvinner, att gå barfota på asfalt just efter det regnat, att ge gamla snälla farbröder en puss på hjässan, att ha en sån liten hand att den försvinner helt i roberts stora, att känna lukter som direkt ger mig flashbacks till ställen jag var på och saker jag upplevde när jag var liten..



nej vet du vad, här måste göras en egen lista! Himla fin idé det här darling.
A E L
Lite udda uppställning i familjen Lidström just nu,du i Umeå,jag,Kristoffer o Ludvig i Dalasjö,och G o A och Thimmie på väg till Dalarna.Äkta.

Skriv en kommentar