Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Fallande eller stigande rytm?

2010-01-04 15:38:21 i Texter/dikter

Det är frågan. Sitter och klurar på en av uppgifterna till Skapande svenska. Det är så himla svårt, men kul! Sitter och ler för mig själv när jag med stor möda klurar ut hur ett elegiskt distikon och en sapfisk strof ska skrivas.

Ungefär såhär känns det nu:

Jag stannar inne
och skriver
kanske faller min iver
eller är det jag som överdriver?
Det är svårt att beskriva
det fiktiva
så det slutar väl
med att jag slänger mig i en
snödriva.

Detta är dock inte en sapfisk strof, oturligt nog. Då hade det varit enkelt. Fast jag gillar ju inte riktigt det enkla, jag vill ha klurigheter. Och då ska jag ju vara nöjd nu. Tillbaka till skrivandet.


Kommentarer

Galna människa, som ger dig på sådana läskigheter! ;)
HJÄLP! Min gula mapp, min gula skapande svenska-mapp är borta! Jag har allting däri, alla scheman och uppgiftspapper och sånt. Har försökt finkamma cambro men jag hittar inte uppgiftsbeskrivningarna till de uppgifterna vi har nu! Panik! Finaste carro, vet du var uppgiftsbeskrivningarna finns eller kommer du ihåg dem sådär rakt upp och ner? Jag är skyldig dig en fika nästa gång jag är i Umeå isf!



Hoppas det går bra med ditt elegiska distikon, du ger dig då på storfräsarvalet direkt! :] Nu har jag förresten fyllt på bilder i årskrönikan på bloggen (inspirerades av dina bilder) så om du kikar noga finns nog du med däri också. Stor kram

Skriv en kommentar