Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Sjukt är vad det är.

2010-02-13 17:03:32 i Allmänt

Min vän Sabina skriver följande:

Sluta använda era barn som dockor!
Jag blir illamående när jag ser små flickor uppsminkade till tänderna och ska posera i olika klädkreationer. Hur kan de vara lagligt att göra så? Det börjar tydligen redan när dem är bebisar. Hur kan man som mamma objektifiera sina egna barn på det sättet? Det här är ett USA fenomen men som allt annat som hittas på där så är vi i Sverige inte sena med att ta efter. Samhället är redan hårt som det är, vi matas ständigt med reklam som ska tala om för oss hur vi ska se ut! Låt barn få vara barn och låt dem slippa tänka på hur skönhetsnormen "ska" vara så länge det går. Den hinner ifatt dem alldeles för fort ändå.

Idag på barnklädesavdelningarna kan man hitta små bh:ar och små sexiga trosor! Men hallå?!?! Dem är barn!! Jag skulle aldrig köpa sådana underkläder till mina barn. Det får vänta med sånt till dem har åldern inne. När jag skulle köpa ett par jeans till min äldsta dotter (som är 3 år) fanns det skinny fit bland storlekarna. Det är något som är väldigt fel enligt min åsikt. Bra kläder som håller och med motiv från sagor och serietidningar som Bamse är vad jag förespråkar. Jag väljer att låta mina döttrar vara barn.


Jag drömmer om att jag och Patrik en dag ska få fina och friska barn, men ovanstående oroar mig. Tanken på att  ens barn ska växa upp i värld där utseendefixering är något som redan börjar i låg ålder får mig att må illa. Samhället påverkar oss mer än vad vi tror och även om jag (ifall jag och Patrik kan få barn) som blivande förälder kommer att fostra mina barn att tro på sig själva, kommer det alltid en tid då barnen påverkas av omgivningen ur negativ synvinkel. Usch. Jag vill bara dra täcket över huvudet. En sak är då säker: jag kommer att brinna av på butiker som skyltar om stringtrosor och små bh-ar till SMÅBARN. Sjukt är vad det är.




Kommentarer

LGWL
Inse att detta är idealet syrran!



Näe men detta är ju inte friskt... Skall överösa dina barn med vålds/idrotts-grejer så att de ej blir såhär!

Skriv en kommentar