Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Vi kan väl ringa upp varandra då och då?

2009-10-21 13:54:09 i Texter/dikter

Tänkte att jag skulle slänga in en liten dikt till er såhär på onsdagseftermiddagen. Det här är en dikt som kom till av en liten slump. En dag såg jag en ung man spilla kaffe på väg till en föreläsningssal och på den vägen är det. Jag skrev ju en text för rätt länge sen om en man som har flera kvinnor samtidigt och som inte rikigt tar livet på allvar. Den här dikten handlar om hon som är förälskad i honom. Som en slags fortsättning fast i ett mer komprimerat format.

Den heter "Vi kan väl ringa upp varandra då och då?"


Hon skulle vilja sparka löv med honom
en tisdagseftermiddag klockan 15.23
och lägga varsin tia
på en bulle och varm choklad.


Hon skulle vilja veta om han fortfarande
har sina tjocka koftor på sig
och om han fortfarande
spiller kaffe på golvet
på väg till föreläsningssalen.


Hon skulle vilja dela på samma tekopp
och upptäcka att hennes
halsduks garnfiber
har fastnat på koppen.


Hon skulle vilja att han sa att det inte gör något
och ”kom, så går vi”.
Hon skulle vilja se en skymt av honom
så att hon vet att han fortfarande finns kvar. 


Han vill ingenting.
Han tänker på någon annan än henne.



Kommentarer

Åh, glass sounds awesome. Lär nog behöva en del efter att ha blivit elisabetifierad till en liten blöt fläck. Glassdejt den helgen då? Är praktiken slut nu på fredag btw?



Jag älskar dikten. Så bra. Vad du kan. Skriv en åt mig med så jag slipper!
Jag kan tänka mig de, men när du kommer tillbaka till stan får du smaka på frostiga höst mornar igen;) Jag längtar dock till snön:) Puss!
a e l
nu va du lite halvdjup..........
A E L
Mkt bra,spec de två sista raderna.
Ja förstår det! kommer du imorn? Hinner du komma förbi å slänga i dig en tårtbit eller festa me oss ett tag innan du ska mosa Patrik? puss
Anders: Tack! Kul att höra! Just nu håller jag på med en text om att bli levande begravd - det är en övning på skrivkursen jag går! Det är svårt, men kul!
A E L
Ta hjälp av din lillebror,vi såg en fin film om det i sommras!
Han har haft en hel del idéer om vad jag ska skriva om, han har en fantasi utöver det vanliga och det är ju bra!
A E L
Vad blir det för middag i em då?

Skriv en kommentar