Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Vi kan ge mer.

2009-06-22 18:46:34 i Musik!

Idag har jag jobbat hela dagen och som avslutning på denna måndag den 22 juni ska ni få en låtttext av Sture Alléns dansbandsorkester. Jaha, och vad är det för slags musik då? kanske ni tänker nu. Jo, direkt från textförfattaren Carl-Martin "Sture" Vikingssons hemsida:

Stures Dansorkester startades och skivdebuterade 2006 med "Långsamt Gift I Bestens Buk". Ambitionen var inledningsvis att spela dansant rootsreggae, att stundtals våga plocka ner dansen till höfterna och jobba med ett tyngre sväng. Och ta sig an ett något mer personligt tilltal i texterna. Just nu är det mer av en öppen fråga vad det är orkestern ska syssla med; ett band måste ju hela tiden utvecklas. Men huvuduppgiften är fortfarande att spela upp till dans, även om det inte nödvändigtvis rör sig om styrdans, kasedans, eller vad man nu vill kalla det.

En vettig text med taktfast ton tycker jag.

Vi kan ge mer

Medmänniskor res er
Jag vet vi kan bli fler
Vi låter morgondagen börja nu
Medmänniskor res er
Jag vet vi kan ge mer
Vi låter morgondagen börja nu

När den stora förvirringen tynger mitt bröst
Jag ser lidanden i nord, syd och väst och öst
Försöker jag lyssna till den inre röst
Som ger mig hopp och som skänker tröst
När gemenskapen har spelats ut
Och maktmän predikar historiens slut
Fastän vi ser att hela världen är sjuk
Ska vi veta hut och vi ska hålla trut
Men om vi tänker själva och samlar mod
Och låter dem få veta att vi fått nog
Och att vi vet att vi alla är samma blod
En enda enhet, syster och bror
Inga blåblodade, ingen hög eller låg
Bara vi som låtit oss hållas så
Bakom dimmridåer och bluff och båg
Men när vi sett kan vi inte bara titta på

Medmänniskor res er
Jag vet vi kan bli fler
Vi låter morgondagen börja nu
Medmänniskor res er
Jag vet vi kan ge mer
Vi låter morgondagen börja nu

Alldeles för länge har vi låtit oss dribblas bort
De har fått oss att tveka och tro att vi inte kan
Alldeles för länge, men nu sätter vi hårt mot hårt
Och söker styrka i varann

Medmänniskor res er
Jag vet vi kan bli fler
Vi låter morgondagen börja nu
Medmänniskor res er
Jag vet vi kan bli fler
Vi låter morgondagen börja nu

Vi måste sjunga ut inte tysta ner
Inte vifta bort utan lyssna mer
Och inte låta oss hållas i dystra led
För om vi vägrar så finns inte klyftan mer
Och om vi låter oss vara de som bara tittar på
Tänk vilka signaler vi skickar då
Allt vi köper det stödjer deras vrickade mål
Men om vi söker, vem vet vad vi hittar då

Alldeles för länge har vi låtit oss dribblas bort
De har fått oss att tveka och tro att vi inte kan
Alldeles för länge, men nu sätter vi hårt mot hårt
Och söker styrka i varann

Medmänniskor res er
Jag vet vi kan bli fler
Vi låter morgondagen börja nu
Medmänniskor res er
Jag vet vi kan bli fler
Vi låter morgondagen börja nu

Skriv en kommentar