Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

De i Utkanten älskande.

2009-01-17 13:37:19 i Allmänt

Jag läser om en man som jobbar som läkare på egen klinik och tar hand om människor när han egentligen är i akut behov själv. Jag läser om en kvinna som kommer till denna läkare för att ha sex med honom för att dämpa sin ångest. En kvinna som stjäl, som bryter sig in i andras hus, tar deras fotografier. En kvinna som köpt en vindsvåning i centrala Stockholm för svarta pengar. Jag läser om en gatumusiker som skriver sånger om människor han inte vet något om. En gatumusiker som varje dag tittar upp mot läkarens klinik för att få se en skymt av henne. Han vet att hon älskar med läkaren. Han vet att det inte är äkta. Han haltar när han går. Hans ben är felvinklade.
Jag läser om en man som egentligen vill vara kvinna. Om hennes kamp för att bli en etablerad fotograf och hennes krig mot familjen som anser att hon strider emot Guds vilja. En familj som talar i tungor i hopp om att driva ut de onda ur deras sons kropp. Jag läser om en ung flicka som  mot sin vilja är tillsammans med en kille vars föräldrar övergivit honom. En flicka som är gravid och som har en mamma som är matmissbrukare och en pappa med cancer.

Igår orkade jag bara läsa i tio minuter. Sedan började jag gråta.
Jag läser Johanna Nilssons roman "De i Utkanten älskande".

Skriv en kommentar