Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Muntlig dikt.

2009-12-09 19:12:36 i Texter/dikter

Här är min muntliga dikt jag läste upp på seminariet vi hade med Skapande svenska-kursen för några helger sedan.

 

Det är höst nu.

Nu vandrar september, oktober och november iväg

utan att jag hinner tänka

och alltid ska den här årstiden envisas

med att inskränka

Allt händer när det vänder.

Och jag antar att ingenting hinner

anlända förrän det antänder.

Det förändrar. Förväntar. Föranar.

 

Vi anar höstens slut.

Slutstationerar, utbasonerar, ransonerar.

Jag realiserar den här hösten,

den är på rea nu.

Jag är less.

Hela hösten är ju ändå som en blek ingress,

en jäsningsprocess som aldrig tilltar.

Jag är så trött på att

samla upp och poängtera

Jag vill hellre bara

välja ut och sortera.

 

Jag köper tiden.

Köper mig fri från samtiden

och skrattar åt nuförtiden och ger fan i halveringstiden.

Kanske handlar det om

vilken lunchkö man väljer

och vem som står bakom.

Eller handlar det om vilken person

i telefonboken

man råkar ringa upp när man glömt att slå på knapplåset?

Jag har ju knappt hunnit få upp flåset

innan jag förpassas till utvisningsbåset

 

November, säg mig (ärligt!)

Vad har jag gjort dig egentligen?


Kommentarer

LGWL
Det är december nu syrran, släpp det där med november nu!
Du är en makalös diktare. I will seek your advide when the time for my writing comes. (Haha)
A E L
November är som att navigera fel i grumliga kubanska vatten. Bra dikt!

Skriv en kommentar