Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Musik i detalj.

2009-08-08 21:47:24 i Musik!


Ja, detta tog tid. Luta er tillbaka och lyssna. Jag blev utmanad av Anna och jag har svarat på alla frågor samt lagt till en hel del.

Vad lyssnar du på när du är ensam?



Vilken låt har den vackraste texten?

Eitre - Brackagh hill. Finns ej på Youtube men gå in på
www.myspace.com/eitre och lyssna där. Kanske den vackraste irländska musik jag hört. Här är texten:

One night as I lay slumbering in my silent bed alone

Some rakish thoughts came in my head which caused me for to roam

To leave behind me my native town and the wee girl I adore

To take a trip as I saw fit strange countries to explore


The night before I went away I was walking over Brackagh Hill

I met my love upon the road and her eyes with tears did fill

O Johnny dear she said stay here and do not go away

For there'll be none for comfort me when you are o'er the sea


Well I took her by the lily white hand and I held her long and fast

My darling girl I must away for our ship lies in Belfast

But if you'll prove  constant I'll prove true for you know I am well inclined

So we kissed shook hands and parted and I left my girl behind


And it's when we landed in Greenock sure the people all gathered round

They said I was a rakish lad come to cut their harvest down

They told me to return home and to never more be seen

So that very night I took my flight back to Erin's lovely green


And when Mary heard her Johnny was home her heart it did leap with joy

So three herself all in his arms saying yo're my darling boy

O Johnny dear I'm glad you're here for you I have thought long

So let them all say as they will our wedding will go on


And Brackagh Hill is a lovely place with fine wee girls therein

You'd swear they were the nightingale when they sit down and sing

Where the Salmon Trout do sport about round Lough Neagh's verdant shore

So let them all say as they will you are mine forever

Och



Vilken låt har den vackraste melodin? (Snyggaste femstämmiga körarret jag vet, helt klockrent!) Den här brukar jag tralla på på jobbet och köra till mig själv när jag sjunger melodin, haha!)



Om du bara fick välja en låt att lyssna på i resten av ditt liv, vilken skulle det vara? (Den här frågan är egentligen omöjlig att svara på, men jag svarar denna för analysmöjligheterna vilket gör att man inte tröttnar i första taget.)




Vad lyssnar du på när du är glad?

Seeed såklart! Denna låt är också lite av ett soundtrack till mitt liv.



Vilken låt har du som ringsignal på din mobil?



Vilken låt skulle passa som soundtrack till ditt liv?



Vad lyssnade du på när du var liten?



Vilken låt förknippar du med din pojkvän/flickvän?


 

Vilken låt förknippar du med din pappa?

 

En låt du förknippar med din mamma? (Jag har präntat in många av Winnerbäcks texter i mammas huvud de år vi var ute på ponnytävlingar och den här låten tycker hon om.)



Dina favoritcovers?



Vilken låt är ditt stora tips just nu? (Jag vet att jag tipsat om denna låt förr och detta är kanske det bästa Så ska det låta någonsin fått erfara i den moderna hästjazzcountryn i sann bluegrass anda.)



Vilka låtar förknippar du med mindre lycklig kärlek? (Det här är några av de vackraste låtar jag vet och jag blir fortfarande lite sorgsen då jag lyssnar på dem men samtidigt är jag glad att jag har mycket fina (men också sorgliga ) minnen att bära på. )



Vilken låt ler du alltid när du hör? Jag och Emma (Sikström) eggade denna låt under gymnasiet.




Vilken låt tänker du på när du tänker på hemma? Dalasjö!




Vilken låt vill du ska spelas på din begravning?




Vad lyssnade du på när du var 15?



Vad skulle du spela för låt för någon du vill ha?



Vad är det bästa film soundtracket? Oh, brother where art thou? Alla kategorier.



Vad lyssnar du på när du åker buss?´



Nu utmanar jag Emily, Idamari, Alexandra och Caroline!

Kommentarer

Oj, vad roligt! Då kanske vi stöter på varandra:)
Aaaah, ångest. Finns ju så många att välja mellan...
Hurra vad mycket musiktips, här ska lyssnas!
Plutt, jag fattar ingenting av dessa youtubefönster, ja försöker lägga in de på min blogg men är som sagt sjukt kass på det!

Om jag ska vara med i denna utmaning får du banne mig visa mig hur man gör:p

Skriv en kommentar