Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Historisk överblick?

2008-05-14 15:19:42 i Allmänt

För 5 år sedan: Var jag 16 år och gick sista året i grundskolan. Nian var ett underbart år, men också ett år då jag upptäckte vad stress var. Jag tävlade med min ponny och bestämde mig för att endera flytta och gå musikestet eller gå gymnasiet hemma och fortsätta med hästarna.


För 3 år sedan: Gick jag andra året på musikestet vilket var en rätt händelserik period på gott och ont. Skolan gick bra och jag lärde mig mycket om mig själv. Lärarna peppade mig och jag gick i en klass med människor som inspirerade mig. Jag övade på att bli polare med lirare som Schönberg, Chopin, Schubert och Mozart såklart. Jag fick ett helvetiskt magsår och medicin mot det. Bodde i världens mysigaste lägenhet med gångavstånd till det mest väsentliga. Min lägenhet var the mötesplats med traditionsenliga efterfester på taket med utsikt över älven.


För 1 år sedan: Hade jag avverkat mitt första år på lärarutbildningen. Ett år av nya ord, nya människor, knepiga människor, underbara människor och människor man aldrig riktigt kom underfund med. Studentlivet var, är och förblir väldigt underhållande även under de mest hektiska tentaveckorna. Tröttnade vi drog vi och lirade i ensemblesalen eller så snackade vi dagsaktuella ämnen av diverse natur. Jag var också fodervärd till en fantastisk schäfertik vid namn Bia som numera bor i Stockholm där hon utbildas till sökhund av Försvarsmaktens hundtjänstenhet.


För 3 månader sedan: Hängde jag mycket på IKSU (vilket jag har saknat nu när jag har varit 24 mil från BP, TC, BB, FUNK och diverse underbara instruktörer, MÖRDARBARBRO OCH ELVIRA t.ex, misströsta ej - jag kommer tillbaka nästa vecka - jag lovar!) Jag pluggade litteraturhistoria parallellt med språkhistoria och var lite förvirrad, sådär allmänt.


Igår: Vaknade jag hos Emma där jag sovit över. Jag åt frukost med hennes syskon och Idas pojkvän Simon. Gick till skolan och rättade 30 uppsatser och blev ägare till ett par ögon som gick i kors. Jag träffade Johanna på kvällen och vi pratade i 3 timmar non stop. Hon lärde mig lite om livet som same. Hon har ju kärat ned sig i en same, det är nog årets kärlekssaga! :) Jag pratade på om mitt skrivande och mitt liv och vi hade en allmän uppdatering sådär. När kvällen började bli sen åkte jag hem, lyssnade på Kings of Convenience och höll på att köra på några renar. (Det kanske var Johannas pojkväns? Och nej mamma, det var inte så farligt som det låter, det gick bra! ) När jag kom hem åt jag två nybakade bullar som min lillebror bakat (!). Senare skulle jag sova, men jag var uppe i varv. Sov oroligt och drömde om att Emily och Jocke hade skaffat en svart, ilsken mördarkatt som anföll mig och de vägrade stänga in den när jag var där och hälsade på.


Ikväll: Ska jag laga en god middag till familjen för att sedan åka och hälsa på Emily, Jocke och Nikki. Måste undersöka om de skaffat en mördarkatt eller ej. Jag har ju en bitterljuv tendens att kunna drömma drömmar som senare visar sig bli verklighet.


Imorgon: Ska jag intervjua den sista läraren under denna praktikperiod, putsa lite på uppsatsen, få en skiva av Emma och packa ihop mina saker inför lördagens färd tillbaka till Umeå.


Om  1 år: Har jag avverkat mitt tredje år på lärarutbildningen och har förhoppningsvis biljetter till Brasilien, alternativt Filippinerna där jag vill besöka mitt och mina syskons fadderbarn.


Skriv en kommentar