Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Angående livet.

2008-05-13 15:13:03 i Texter/dikter

Dagens antologitips: Niklas Rådström "Om att komma tillbaka till dikten". Jag har läst den. Jag har inte kommit tillbaka till dikten. Jag har inte ens kunnat formulera ihop några förbaskade små ord sen detta:

Ett Haikumarathon ursäktat i förväg.

2008-04-14


Sänglampan lyser

över orden som präntas

nu när jag skriver


glömmer att släcka

innan mina ögonlock

bara stänger av


hejdå, min onsdag

imorgon kommer din bror

en vanlig torsdag


visst räknar jag tid

precis som du räknar den

tar jag fel kanske?


säg till i så fall

"Typiskt svenskt" tycker du nu

liksom ursäktat -


sådär i förväg

jag ska sluta med det nu

börja ta för mig mer


okej, ett försök;

jag vill hålla om dig nu

och tvinga dig att


räkna till just sju

för tiden tickar iväg

och på sju veckor


vill jag hinna ses

i alla fall nån timme

för att säga hej


för att vara kvar

och för att diskutera

om precis just det -


som faller oss in

och det som lockar just då

vad vill du göra?

Jo. Exakt så var det då. Kanske kvarstår besvikelsen fortfarande. Jag måste ta tag i skrivandet igen. Just det faktum att skrivandet tillhör kategorien av skapande konst upprör mig och får mig att ta till ord som hata. Ja, jag hatar att man måste bli tilldelad gåvan inspiration för att kunna producera, kunna skriva och kunna skapa. Det är en gåva, - liksom musik, konst, film och all form av skapande - att ha förmågan att kunna hugga tag i en liten pyttegren för att sedan skapa ett stadigt träd. Det är eftermiddag. Klockan är 15.11. Jag skyller allt på klockslaget.


 


Skriv en kommentar