Jag heter Carolina och bor i Dalasjö, en by i Västerbotten, tillsammans med min sambo Christoffer, vår son Vidar som föddes i januari 2016, jämthundarna Jax och Major och ett gäng hönor samt en tupp. Jag arbetar som gymnasielärare och tycker om hundar, att prata jättefort, sjunga, skratta, träna, friluftsnörda och hitta på nya projekt. Just det: jag gillar Tove Jansson väldigt mycket också. Och att läsa och skriva.

Mumin i mitt hjärta.

2008-08-15 22:12:54 i Allmänt

Emily (se duagava.blogg.se  )* och Idamari diskuterade Mumin häromdagen. Ni vet Tove Jansson påhittade vita troll som bor med diverse bihang i Mumindalen. När jag var liten älskade jag att titta på Mumin och yttrade mig lite väl mycket kanske inför en vän som köpte 3 Mumindvd:er åt mig i 18-årspresent! Tackar sa jag och myste med Mumin ibland när jag hade svårt att somna. Jag och några vänner delgav olika alias till de olika karaktärerna och roade oss under regninga hösteftermiddagar att hitta liknelser i karaktärerna hos människorna i vår bekantskapskrets. Jag vet en Snusmumriken, en Lilla My (det är ju jag!), en Mumin, en Sniff, en Stinky och en Hemul i vår riktiga värld bortom böckerna, sagorna och filmerna. Under Emilys och Idamaris diskussion gällande Mumin dök det upp en grej jag aldrig funderat över: Varför går Mumin alltid naken men drar på sig badshorts när det vankas ett dopp?



http://images.google.com/imgres?imgurl=http://gfx.aftonbladet.se/multimedia/archive/00277/KULTUR-08s04-mumin-_277697w.jpg&imgrefurl=http://www.aftonbladet.se/kultur/huvudartikel/article483888.ab&h=495&w=438&sz=29&hl=sv&start=2&um=1&tbnid=HSWVsWJ_IgbJ7M:&tbnh=130&tbnw=115&prev=/images%3Fq%3Dmumin%26um%3D1%26hl%3Dsv%26client%3Dpub-client%26sa%3DN%26oe%3DISO-8859-1

(Om ni vill förkovra er lite om Mumin ur ett litteraturvetenskapligt perspektiv. Vilket ni vill. Det var en bra text.)


* Jag MÅSTE lära mig att länka via namn. Linnea? :)

Skriv en kommentar